مجله خبری اکسین

تنها فروشگاه اینترنتی تخصصی قطعات یدکی

مجله خبری اکسین

تنها فروشگاه اینترنتی تخصصی قطعات یدکی

وام ۲۵میلیونی خرید خودرو

شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۰۲:۱۸ ب.ظ

ارائه پیشنهاد پرداخت وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو توسط هیئت محترم دولت در بسته خروج از رکود در شرایطی مطرح شده که خودروسازان بزرگ کشور در فروش خودروهای خود دچار مشکلات بزرگی شده اند.مشکلاتی که به گفته کارشناسان، ناشی از عوامل مختلفی چون کمپین نخریدن خودروی داخلی،انتظار مردم برای کاهش قیمت خودروهای داخلی،رقابت ازپیش برنامه ریزی شده ی فروش و بازاریابی خودروهای چینی با شرایط بسیار سهل وقیمت های پائین و همچنین افت کیفیت خودروهای داخلی می باشد.مشکلاتی که در گذر زمان حجمشان افزایش پیدا کرده و حل هریک ازآنها نیازمند کارگروه های ویژه ای است که می بایست توسط هیئت دولت و خودروسازان وبا استفاده از تجارب خودروسازان بزرگ، تشکیل و راه های حل آنها درنظر گرفته شود.
شایان ذکر است که سالها بهره برداری بدون سرمایه گذاری در زیر ساخت های این صنعت و صرفاً گسترش آن در کشورهای مختلف، بدون پیشرفت در عمق و دانش خودروسازی، سبب از بین رفتن فرصت های مناسب وعدم رقابتی نمودن این صنعت خطیر گردیده است.
اما ارائه پیشنهاد پرداخت وام تا سقف ۲۵ میلیون برای خرید خودرو،این بار نوشداروئیست که تنها میتواند مرهمی بر آلام خودروسازان باشد که در عین کمینه نگهداشتن نقدینگی در سطح بنگاه های اقتصادی، می تواند حد مطلوبی از کارائی آنها را در پی داشته باشد.این کمک تنها باعث چرخش حداقلی این صنعت میشود و احتمالاً دولت نیز ازین منظر نگریسته وخواهان رشد این صنعت، تنها با سرمایه گزاری های خارجی و نه با تزریق منابع مالی دولت است ، روشی که الزامات و مکانیزم های آن نیز طراحی شده است. تنها نکته خطرناک و بسیار بحرانی این تمهیدات ، نابرابری آهنگ تغییرانتظارات بازار مصرفی و به تبع آن عرضه کنندگان با آهنگ تغییر پیش بینی شده دولت محترم است که می بایست همسو و نیز نزدیک به هم باشد.در غیر این صورت باعث بروز لطمات جبران ناپذیر به بدنه مجموعه بازار تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد شد.
نکته قابل توجه و درخوراهمیت این طرح از نظر نگارنده که دولت محترم به آن به صورت شایسته ای نگریسته،در جایگاه برنده واقع شدن مصرف کنندگان خودروهای داخلی است که درکوتاه مدت توان خرید آنها بالا رفته و در بلندمدت نیز با سرمایه گذاری های خارجی ازسوی شرکای خارجی کیفیت خودرو نیز به صورت شگرفی بالا خواهد رفت. اما دولت میبایست نکاتی را نیزازنظر دور نگاه ندارد و آن آسیب به چرخه و زنجیره ی تأمین داخلی است.در واقع ورود شرکای خارجی و سرمایه آنها می بایست به عنوان بخشی از رویکرد حل مسائل خودروسازان باشد و نه تمامی آن.
گفتنی است شرایط اعطای این وام از سوی پایگاه اینترنتی دولت و وزارت صنایع به عموم اعلام شده است و امید است شرایط تحقق این وام، گستره ی بزرگی از سهم بازاراین خودروسازان داخلی را پوشش دهد.
اعطای وام خرید خودرو باعث می شود نه تنها بازار در بخش خودروهای اقتصادی داخلی تحرک پیدا کند بلکه به صورت پلکانی و رسوخ به بخش های دیگر بازارخودروها تا طیف خودروهای گران قیمت ولوکس البته با مراتب و درصدهای پائینتری نیز پیش رود.
در بخش دیگر ایجاد تحرک به بازار خودرو ، شرکت های خودروساز در زمینه بازاریابی و فروش طرح های مناسبی را جهت ارائه گزینه های مختلف فروش رونمایی خواهند کرد که باعث پویایی و خرید قشر متوسط و پایین بازار مصرف کنندگان داخلی می گردد .
درپایان امیداست با تحلیل حساسیت ها و دریافت بازخوردها ازشرایط بازار، مکانیسم پویا جهت رشد و بهبود بازارخودرو از سوی دولت محترم درنظر گرفته شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۲
یاسر بن سعید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدايت به بالاي