مجله خبری اکسین

تنها فروشگاه اینترنتی تخصصی قطعات یدکی

مجله خبری اکسین

تنها فروشگاه اینترنتی تخصصی قطعات یدکی

همکاری تویوتا و ب ام و در تولید خودروی مشترک

شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۲۸ ب.ظ

یکی از مقامات کمپانی تویوتا اعلام کرده، به زودی یک مدل اسپرت عرضه خواهد شد که پلت فرم آن روی نسل آتی ب ام و Z4 شکل گرفته و تجربه رانندگی فوق العاده ای را رقم می زند. این اتومبیل، نخستین محصول مشترک کمپانی های مذکور است.

مقامات تویوتا در سال ۲۰۱۳ اقدام به انجام تحقیقات مشترک در خصوص پتانسیل مدل تولیدی و رئوس آن (مواد مصرفی و پیشرانه) کردند. نتیجه این تحقیقات، طراحی یک کوپه جدید بود که ساختار موتور جلو و دیفرانسیل عقب داشت و از نظر ساختار، همانند نسل فعلی ب ام و Z4 می ماند. در ساخت این کوپه جدید، از همان مواد سبک وزنی که در تولید مدل های i3 و i8 ب ام و به کار رفته بهره گیری خواهد شد، یعنی به عبارت دیگر، از مقدار زیادی الیاف کربن و آلومینیوم در ساخت بدنه و شاسی آن (که به وسیله ب ام و طراحی شده)، استفاده به عمل خواهد آمد.

با عنایت به اینکه ساختار این کوپه شباهت زیادی به ب ام و دارد، لذا می توان انتظار داشت قیمت فروش آن نزدیک به مدل Z4 یعنی حدود ۷۰ هزار دلار باشد. چنین قیمت بالایی، ناشی از استفاده از ماده گران الیاف کربن، آن هم به میزان زیاد است، هرچند مقامات داخلی تویوتا و ب ام و توضیح می دهند که کمپانی ب ام و ، همکاری نزدیکی را با شرکت آلمانی SGL برای ابداع تکنولوژی و روشی جهت تولید الیاف کربن آغاز کرده که در صورت تحقق، هزینه تولید و ساخت چنین موادی را به کمتر از یک پنجم قیمت فعلی آن کاهش می دهد.

حال با توجه به اینکه طراحی و ساخت بدنه و قطعات مدل مورد بحث توسط ب ام و انجام گرفته ، بنابراین نقش کمپانی تویوتا و آورده آن در این خودروی جدید چیست؟ در پاسخ باید گفت، آورده تویوتا، نسل آتی تکنولوژی هیبریدی از نوع Plug-in خواهد بود، یعنی تفسیر و تعبیر جدید و نوآورانه از سیستم های هیبریدی فعلی این شرکت : در مدل جدید، به جای باتری، از یک خازن با ظرفیت بالا استفاده به عمل آمده،‌ زیرا گرچه هم خازن و هم باتری می توانند انرژی ذخیره کنند اما سرعت رها کردن انرژی توسط خازن، سریع تر از باتری است.

پیش از این ، نسل نو این خازن ها در واحدهای هیبریدی THS-R مورد استفاده در مسابقات اتومبیلرانی لمان فرانسه و همینطور مدل یاریس هیبریدی Concept R که سال گذشته در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت کرده از کارایی بالایی برخوردار است. در مقوله ذخیره سازی انرژی و در اختیار گذاردن آن نیز باید گفت،‌ واحدهای KERS یا سیستم بازیافت انرژی جنبشی که امروزه در خودروهای فرمولاوان مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان روشی مناسب پیشنهاد شده است. بدین ترتیب، کوپه جدید تویوتا، ‌به لطف بهره گیری از تکنولوژی KERS، هم می تواند بخش قابل توجهی از انرژی را ذخیره کرده و هم از شتاب خوبی برخوردار باشد.

در حال حاضر، نمی توان انتظار داشت که در این کوپه از پیشرانه ساخت تویوتا استفاده شود اما می توان پیش بینی کرد، مهندسین از سیستم هیبریدی جدید تویوتا در آن بهره بگیرند. همچنین، در کوپه تویوتا در آن بهره بگیرند. همچنین، در کوپه تویوتا و همینطور نسل نو Z4 این امکان که پیشرانه مورد استفاده آنها دارای حجمی حداکثر معادل ۲ لیتر باشد زیاد است، در عین حال، افزودن سیستم هیبریدی تویوتا به این پیشرانه درون سوز ۲ لیتری، منجر به تولید خودرویی خواهد شد که هم دارای حداقل آلایندگی بوده و هم شعاع حرکتی بالایی دارد. از طرف ب ام و ، عرضه مدل مجهز به توربوشارژر دور از انتظار نیست، گرچه چنین احتمالی در مورد تویوتا ضعیف بوده، زیرا این شرکت، در حال حاضر اتومبیل های خود را فقط با پیشرانه تنفس طبیعی عرضه می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۲
یاسر بن سعید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدايت به بالاي